Mądra Babcia i dzika karta - zaproszenie na finał raportu KONSUMER 2025!
Dziś podsumowanie trzech nowych raportów - o bezdzietności, nastolatkach i pokoleniu Alfa - oraz zaproszenie na nasz agencyjny webinar z Beatą Borucką.
Przede wszystkim chciałbym Wam bardzo podziękować. Dzięki Wam i Waszej mobilizacji udało mi się zdobyć dziką kartę na Targi E-commerce w Warszawie.
Już za kilka dni, 24 października stanę na jednej z największych branżowych scen z naszym raportem KONSUMER 2025. Ze sceny poświęconej content marketingowi opowiem o pięciu polskich generacjach — od Baby Boomersów po Alfy.
Ale uwaga! Będzie jeszcze okazja do spotkania przed targami. Dlaczego?
WEBINAR Z MĄDRĄ BABCIĄ, czyli BEATĄ BORUCKĄ
Czeka nas długo zapowiadany webinar finałowy raportu KONSUMER 2025 - to już w środę, 22 października, o godzinie 13:00. (Tylko do tego dnia będzie można pobrać KONSUMERA w pełnej wersji z insightami)
To będzie wyjątkowe spotkanie, bo wystąpi na nim Beata Borucka – Mądra Babcia. Charyzmatyczna i błyskotliwa managerka, twórczyni SILVER TV i influencerka – jedna z tych osób, które potrafią jednym zdaniem wywrócić sposób myślenia o rynku do góry nogami.
Co ciekawe, Mądra Babcia w pewien przewrotny sposób przyczyniła się do powstania tego raportu. Dlaczego?
Pamiętam dzień, w którym podjąłem decyzję o przygotowaniu raportu KONSUMER 2025. To było tuż po wiosennej konferencji I Love Marketing. To właśnie tam poznałem Beatę. Wyszła na scenę - w pięknie skrojonym, różowym garniturze z charyzmą doświadczonego człowieka - i powiedziała publiczności coś, co zapamiętałem:
“Czas pokochać silversów. Jest nas dużo, mamy czas i gust. Odkrywamy, co to znaczy luksus. Mamy nie tylko kasę – mamy też fantazję!”
To zdanie jeszcze długo rezonowało i ośmieliło mnie do szerszego spojrzenia na kwestie podobieństw, różnic i napięć międzypokoleniowych. W mojej strategicznej pracy z klientami musiałem stale inwestować wiele energii w rozbrajaniu stereotypów.
Wtedy zrozumiałem, że warto przygotować raport, który zrówna wiedzę o pokoleniach, by pomóc markom sprawniej poruszać się po tym kulturowym archipelagu.
I tak właśnie powstał KONSUMER 2025, raport, którego licznik pobrań zbliża się już do 1000!
Pobierają studenci, brand managerowie ze startupów oraz dużych i szacownych firm, ale też organizacje pozarządowe i podmioty zupełnie nieoczekiwane jak choćby osoby z Ministerstwa Finansów czy Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji.
To budujące, że coraz więcej osób dostrzega coś, co dla wielu marek wciąż jest trudne do przyjęcia - że projektowanie komunikacji, usług i produktów dla wszystkich to często najgorszy możliwy wybór.
Tu możesz zapisać się na WEBINAR z Mądrą Babcią
👉 Tu możesz zapisać się na webinar.
👉 A tu możesz zadać pytanie Beacie Boruckiej – każda osoba, która zrobi to przed spotkaniem, dostanie ode mnie mały bonus na priv
Do zobaczenia!
Przy okazji polecam Wam trzy raporty, które ostatnio trafiły na moje biurko.
Każdy z nich dotyka innej sfery, ale wszystkie idealnie rezonują z insightami, które wyłapaliśmy w KONSUMERZE 2025.
👾 Pokolenie Alfa (Havas Market)
W raporcie„Projekt Alfa. Jak polskie pokolenie Alfa robi zakupy?” znalazłem doskonałe potwierdzenie tego, że najmłodsza generacja, która myśli i działa rytmie instant - wszystko musi być dostępne, tu i teraz. Właśnie dlatego podejmują decyzję, które wiążą się potrzebą natychmiastowego zaspokojenia, nawet kosztem wyższej ceny.
1/5 przedstawicieli pokolenia Alfa kupuje od razu, bez zastanowienia, podczas gdy ich starsi koledzy i koleżanki potrzebują kilku dni na decyzję.
>60% deklaruje, że promocje i rabaty są ważne, ale nie planują „pod kalendarz” – decyzje podejmują tu i teraz.
78% wybiera marketplace’y i aplikacje (Shein, Vinted, Allegro, Zalando) – bo są szybsze i bardziej intuicyjne niż sklepy.
I choć 80% kupuje online, aż 25% nadal preferuje sklepy stacjonarne – bo dają natychmiastowe doświadczenie.
Przy okazji 30 proc. Alf oszczędza co potwierdza, że jest to pokolenie z genem przedsiębiorczości.
➡️ To dokładnie ten sam impuls, który opisaliśmy w raporcie KONSUMER 2025: pokolenia młodsze nie chcą „mieć później”, chcą „poczuć teraz”.
🧠 Nastolatki - raport badawczy (NASK)
Najnowsza publikacja NASK odpowiada na wiele pytań. Do czego młodym służy internet? Które SoMe są na czasie? Czy przesyłanie nudesów to norma? Co z cyberprzemocą? Czy kontrola rodzicielska dostępu do pornografii to fakt czy mit? Pełny raport pobierzecie tu.
Moje 4 obserwacje
93% nastolatków jest online codziennie, średnio 6 godzin dziennie.
TikTok wyprzedził YouTube jako główne źródło wiedzy i rozrywki – to już nie media, to miejsce życia.
Co trzeci nastolatek przyznaje, że po czasie spędzonym online czuje się gorzej – ale i tak wraca.
Rodzice nie nadążają: 62% przyznaje, że nie wiedzą, co ich dzieci robią online.
🪞 Bezdzietni, czyli o tym, jak naprawdę wygląda życie bez dzieci (Pollster)
Ten raport to ciekawe i analityczne rozwinięcie trendu #NoKids i nowych form konsumpcji.
4 obserwacje:
Bezdzietni mają więcej pieniędzy i czasu, ale też większe poczucie presji.
„Kiedy dziecko?” – to wciąż jedno z najczęściej zadawanych pytań w Polsce.Silny trend pet-parentingu: 2/3 bezdzietnych kobiet posiada zwierzę, które traktuje jak członka rodziny.
Rynek pet-care to dziś rozwijająca się alternatywa dla rynku dziecięcego.Bezdzietność ≠ egoizm.
73% badanych uważa, że można prowadzić pełne i szczęśliwe życie bez dzieci.Wyłania się z tego nowa definicja dojrzałości:
„Dorosłość to nie potomstwo, tylko odpowiedzialność za siebie i świat.”
Raport, który rozprawia się z mitami znajdziecie tu.
I to tyle.
Owocnego tygodnia!
Do zobaczenia na Instagramie!